Monday 13 August 2012

untuk mendapat kejayaan, pahit tue mesti harungi dulu

SALAM BAPAK2 IBUK2 SEHAT2 SJA KAN??? mlm nie ku pingin crita sama kalian tentang kisah aku dan dia.. mgkin slama nie aku tulis mr.FH... tp nama sebenarnya dia mohd zamizar bin zakaria.. xda istimewa deh crita kami utk kalian, tp... ape pun ia tetap istimewa banget sama aku..  kdg2 ku ketawa ku nangis, dan sadar permulaan yg pait pasti akan gembira akhirnya.. ala2 kesah dongeng deh,tp aku bukan mrs cinderela dgn putra raja.. aku hanya bisa jadi insan yang entah kapannya watak itu akan berakhir menemui cinta yg halal bg nya..  :(
  (penat la ckp seberang, tukar versi melyu plak)

bermula nya.. bila aku dpt tawaran blaja di petaling jaya, if korang tau city universiti kolej?? kt situ la pgalaman pait yg byk dah jadi tugu peringatan.. lgi satu korang mesti kenal siti nordiana kan?? die adalah salah seorg admin kt c 2, dan die juga slh sorang sbgai FACi.. so biler kite tau artis pon ade, so confident tue mmg tggi la kan.. bile aku tgk map dlm surat tawaran tue bkn main hebat lgii!! siap letak mall sbelah2..x t'tggal midvily pown dekat, last2 aku g time daftar tue,tau x ape ade???? kilang KFC.KILANG KETE, pendek citer kwsn industri..xde mall pown! yg p'tama aku mmg tgk pasal mall tue, actly bkn nk enjoy, tp aku pikir senang beli brg, last2 tue la yg aku dpt.. so aku ok lgi la.. dlm mgu ke-2 xsilap, mcm2 konflik dtg...dan aku dpt tau aku punye kos xde MQA! omg !skali lgi aku di duga, aku xpikir pasal diri, tp aku terbayang muke parents..ape yg aku nk ckp ngn dieorg.. slama 1 sem aku habiskan tue aku xckp lgi ngn parent.. utk pgetahuan korang,aku turun naik sendiri pegi ke ofice PTPTN, tanye sendiri ape jdi.. dan yg aku tau lgi, bkn aku je yg penah dtg, ramai student dari kolej nie yg buat aduan.. penat xpenat ,berkali2 aku n member pegii..ape yg terkilan, aku mgharap permulaan yg baik utk aku belajar, sblom masuk kt kolej tue aku keje dan simpan duit utk beli brg2..akhirnya, nie yg aku dpt.. serius xsgup nk bgtau parent..sbb kite bkn org berada mcm member2 aku yg ley tukar2 kolej..lama2, student kt c 2 ramai yg berenti, atas alasan mcm2 isu yg jdi, termasuklah curi duit oleh staf kt kolej tue jgk, mgkn sbb tue jd kelam kabot, duit da byk d'larikan smpai xdpt manage dah.. tp knp student perlu jd mgsa?? kdg2 aku terpikir sorang, disaat student lain hanya pikir belajar, tp kami?? pikirkan duit PTPTN N MQA..kos yg aku mohon xdpt kelulusan! mcm mane kos tue terlepas utk diberi kt student??salah siapa?? yg pasti bkn ibu yg mengandung..huhu..setiap ari aku menangis, stiap ari aku stress..xdpt blajar n bg prhatian dlm clas..semua pikirkan pasal nie..ada satu time tue, all student yg bengang buat meeting besar2 smpai DATO' kene maki kt depan,  xkurang hebat la aku lantang bersuara..dn ade jgk member aku yg nk baling krusi.. semuanye da mcm xde pedoman, mana x nya, semua dtg dari jauh2 serawak sabah kedah perlis, dgn tujuan nk blaja, tp bile kene tipu? sapa yg xpanas kan? lepas ape dah jadi pihak kolej benarkan student buat surat rasmi utk berenti, walopon b4 nie dieorg xbgi berenti.. dalam diam2 dieorg benarkan tue, rupenye ade utang yg byk perlu dijelaskan..boley bygkan x nasib dieorg yg dri jauh, dan kurang mampu?? termasuk lah aku..tambah lagi sikap pengurusan kt sane yg xcekap dan suke baran!! mmg rase nk sepak2 je, tp apa daya kn?? sape la kite...dlm huru hara kolej tue, ramai jgk sebenarnya staf yg berenti.. apa yg aku crita ini bkn la utk memburuk kan nama kolej tue, tp ini lah dugaan yg aku hadapi utk dpt segulung diploma pentadbiran yg akhirnya kabur..tp aku rasa kolej tue da ok skg...sbb ade lgi kwn2 aku yg stay..tabik spring kt dieorg lgi kental dri aku sgup menunggu..
tp semua tue jdi senang dan alhamdullilah aku dipertemukan dgn seorg yg sgt caring, die bg smgt utk b'terus terang dgn famly, dan akhirnya aku amik keputusan ..aku da xsgup hidup dgn tmpat yg xde life dan sia2, aku perlukan knowledge,smpai biler  aku nk mcm nie?? sedangkan kwn aku yg lain da nk abis blaja, xkan nk duduk kt takok yg lama.. kesedaran nie buat aku celik akal tok explain..walopon kene bebel, tahan jgk la,sbb nie yg aku pilih.. wlo bebel lama mana pown tetap akn berenti :) dan aku pegang ayat tue!so, aku teruskan mohon  tawaran lain, pada mule nye nk tgu politekni,tp jodoh aku dgn kolej universiti islam melaka lebih kuattt :)  actly mohon tue juz suke2 je pown, tp tetiba surat smpai, dan mak aku buat kputusan suwuh pegi, disbb kan fail wt pilihan aritue, aku folow je la ckp mak...

city universiti  bkn la tempat sbnr yg aku inginkn..penuh dgn kemewahan, penuh dgn kebebasan.. even aku seorg yg sosial tp xbermakna aku boley sebebas2 cm tue..  shingga la aku trima tawaran kolej skrg, dan aku sgt bsyukur ya allah :'(  kolej yg dulu aku anggap sukar bg aku, kini byk ajar aku erti life seorg student dan tau serba sikit ttg agama...sehingga kini, aku xkan lupa kenangan pait tue, yg boley buat aku jdi sawan babi setiap ari pikirkan.. dan mgkin disebabkan pengalaman tue, aku lebih berusaha utk belajar skg nie, terasa tgungjawab utk senyumkan parent tue lebih berharga dari kejyaan utk kepentingan diri.. walaupun  kdg2 famly wt dun no je :'(  xkesah la, ape2pun aku da buat abis baik.. utk masa  depan...

 dan disana~~~ seseorg menunggu aku...

ya... dia sedang menunggu sehingga skrg..pertama kali die add aku di fB dan ckp die kwn kakak aku, actly aku igt die kwn sekolah ,so aku xde la layan, mmg pulak la kan jenis aku sombong ya rabbi... tp tue lebih beterkn?? sbb xla mcm gedik2..huhu..then, bile die ckp kwn OFICE kakak aku, bru la aku mula nk chat ..tp tgk muke xbape nk ensem, tgk pic pown mcm kaku je!! haha tp...skg?? masyallah lebih pozing dri aku ;) tp mmg dri dulu la, aku ngn laki nie kureng sikit, tp kalo kwn2 skola tue mmg la ade kan, rapat ngn geng se clas je la..org luar mmg  xla.. tp aku layan die mcm biasa je, xde ape 2 feel pown! shingga la aku rase selesa utk share problem pasal masalah kolej yg aku crita td.. aku ingt lgi' 1st topik kiteorg citer pasal jogging' nk tau ape?? kietrog janji , sapa yg menang ,die la akn blanje mkn mcd piza bagai.. aku wt cmtue gurau  je pon, mane la tau mamat nie sbnarnye igt betol..adehh, smpai skg nie pown die xtau gurau =,='  first date kiteorg kt lowyat! haha x masyuk betoll..nie pown sbb aku yg gedik suwuh die teman kan, sbb die pandai  it, dn time tue aku perlu siapkan asgment so die sudi nk bwk, so kite on jela..ari sbtu( xigt  date,tp on jun la )tue kiteorg janji nk kuar, mlm tue aku da prepared nk pakai bju ape siap iron!! kowang hade????haha excited der...xkecuali esk pagi tue mak aku pown 2x5 mcm nk jodohkan aku ngn die je.. nmpak la mcm mak aku suke die.. huuu siap mak aku jdi kaver line n tgu kt tgkap nk tgk c mamat nie..yg aku plak time tue bersiap2 ,konon comel lewtew bubuh blusher bagai ! adehh haha..siap pakai heel! jln mcm itik dah..tp aku pelik, sikit pown x berdebar, xtau knp..walopon itu 1date nk tgk muke, aku wt bode je, smpai la  aku bkak kete terus duduk n sembang mcm aku da kenal lama.. tp duduk kt sit tue xyah ckp la, bkn main ayu lgi etonn oiiiii...senyum pown kaverr je ..hehe 
 pada 1 ari tue kiteorg kuar, aku rase xbape sehat time tue ,sejuk kot mlm2 ,then die selimut kn kite :') ooooooo best nye waktu tue... sgt romantik .. now?? tertgu2 ,dah jarang buat cmtue-,- sadiss... apepun biar la romantik tue lepas kawin kan.. :)
1- maher zain for de rest mylife
2- restorang at kg baru
(dua pkara nie la jd titik asas persamaan dan keselesaan bg aku)

stat dri sini la kiteorg slalu bjumpa smapai la skg ~~~

No comments: